Vorige week hebben Rianne en Maaike de training Foto-Interview in Tilburg gevolgd. In deze inspirerende training leerden zij wanneer het foto-interview het beste ingezet kan worden en hoe je dit op een zorgvuldige en kindgerichte manier afneemt. Het was een waardevolle verdieping in het luisteren naar en werken mét kinderen, in plaats van vóór hen.
Hoorrecht van kinderen
Sinds augustus van dit jaar hebben kinderen officieel hoorrecht. Dat betekent dat kinderen actief betrokken worden bij beslissingen die over henzelf gaan. Hun mening doet ertoe – niet alleen in theorie, maar ook in de dagelijkse praktijk. We willen weten hoe zij hun situatie beleven, wat ze belangrijk vinden en wat zij zelf zouden willen veranderen of behouden. Het foto-interview is een prachtige manier om dat gesprek op gang te brengen.
Wat is een foto-interview?
Bij een foto-interview gebruiken we foto’s om belevingen, gevoelens en wensen van kinderen zichtbaar te maken. Foto’s roepen associaties op, ze maken het makkelijker om woorden te geven aan wat soms lastig te vertellen is. Dat helpt om samen met het kind te ontdekken wat belangrijk is in zijn of haar leven. Vanuit die beleving gaan we op zoek naar *wensen, krachten en mogelijkheden* – altijd binnen de context van het kind.
Het foto-interview ondersteunt kinderen bij het formuleren van hun eigen doelen. Zo krijgt het kind meer autonomie, maar wel binnen duidelijke en veilige kaders.
Voor wie is het foto-interview geschikt?
Het foto-interview is geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 7 à 8 jaar, zeker voor kinderen die:
* therapie- of gespreksmoe zijn,
* zich gedemotiveerd voelen, of
* het gevoel hebben vast te zitten.
We gaan niet alleen kijken naar wat moeilijk is, maar juist naar wat al wél lukt en naar de lichtpuntjes in hun dagelijks leven. Wat zijn hun goede eigenschappen? En hoe kunnen die kwaliteiten ingezet worden op andere vlakken die nog lastig zijn?
Van inzicht naar actie: SMARTIE-doelen
Samen met het kind stellen we SMARTIE-doelen op – specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdgebonden, interne motivatie en eigenaarschap. SMART doelen zijn heel gangbaar maar de toevoeging van interne motivatie en eigenaarschap van het kind zijn belangrijke toevoegingen. Op die manier voorkomen we moetivatie maar werken we met motivatie!
Door het gebruik van oplossingsgerichte taal en vragen versterken we het zelfvertrouwen en de regie van het kind. Het foto-interview blijkt daarmee niet alleen een creatieve methode, maar ook een krachtig middel om kinderen weer in beweging te brengen – op hun eigen manier, in hun eigen tempo.
Reactie plaatsen
Reacties