Het programma van Wijs met letters
Het programma "Een steuntje in de rug met klanken en letters” is ontwikkeld door Wijs met Letters en richt zich op het spelenderwijs kleuters vertrouwd maken met de wereld van klanken en letters.
Het doel: de overgang van groep 2 naar groep 3 sterk ondersteunen en het aanvankelijk lees- en schrijfproces makkelijker laten verlopen.
In kleine groepjes werken kinderen met een logopedist aan auditieve vaardigheden, fonemisch bewustzijn, letterkennis en activiteiten rondom geletterdheid.
Met dit programma vergroten we het zelfvertrouwen, de motivatie en de kans op een succesvolle leesstart in groep 3!
Voor wie is het programma?
Het programma "Een steuntje in de rug met klanken en letters", is ontwikkeld voor kinderen in groep 2 die nét wat extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van:
-
auditieve vaardigheden (rijmen, luisteren, klanken herkennen)
-
fonemisch bewustzijn (klanken in woorden kunnen horen en onderscheiden)
-
letterkennis
-
voorbereidende vaardigheden voor technisch lezen
Dit zijn vaak de kinderen die:
-
moeite hebben met het horen van verschillen tussen klanken
-
letters lastig onthouden
-
weinig zelfvertrouwen laten zien bij taalactiviteiten
-
nog niet klaar lijken voor de overstap naar groep 3
-
traag of onzeker reageren bij klank- of letteropdrachten
Het programma wordt idealiter aangeboden halverwege groep 2, zodat kinderen ruim vóór de start van groep 3 een stevige basis ontwikkelen.
Het is geschikt voor:
-
kinderen die risico lopen op leesproblemen
-
kinderen die opvallen tijdens kleutervolgsystemen
-
kinderen die in de klas extra hulp nodig hebben bij taal
-
kinderen waarvan de leerkracht of intern begeleider voelt:
“Hij/zij heeft een klein duwtje nodig voordat groep 3 begint.”
Hoe werkt het programma
Het programma bestaat uit zes duidelijke onderdelen die samen zorgen voor een stevige, speelse en effectieve voorbereiding op groep 3. Hieronder lees je in het kort hoe wij werken en hoe school, ouders en logopedist samenwerken om het kind optimaal te ondersteunen.
Het programma wordt aangeboden in kleine groepjes van ongeveer 6 kinderen.
De bijeenkomsten zijn zonder ouders, zodat de kinderen optimaal kunnen meedoen in het spel en de opdrachten.
Tijdens de sessies werken we spelenderwijs aan:
-
auditieve vaardigheden
-
klankbewustzijn
-
letterkennis
-
luistervaardigheden
-
voorbereidende lees- en schrijfoefeningen
De lessen zitten vol muziek, spelmateriaal, beweging en handpopjes, zodat kleuters leren op de manier die het best bij hun leeftijd past.
Hoewel de sessies zonder ouders zijn, spelen ouders een belangrijke rol thuis.
Iedere week ontvangen zij:
-
een duidelijke uitleg over het thema of de oefeningen van die week
-
een werkboek met speelse opdrachten
-
korte instructiefilmpjes van ons (via onze app)
Zo sluit wat thuis gebeurt mooi aan bij wat het kind in de groep leert, waardoor de ontwikkeling sneller en sterker gaat.
Het programma is ontworpen om moeiteloos aan te sluiten bij álle leesmethodes die op scholen gebruikt worden.
We stemmen waar nodig af met de leerkracht of intern begeleider, zodat het programma past binnen wat er in de klas gebeurt.
We vinden het belangrijk dat iedereen rondom het kind weet wat we doen. Daarom houden we leerkrachten, intern begeleiders en onderwijsassistenten structureel op de hoogte van de inhoud van het programma.
Dit doen we op twee manieren:
-
In de wandelgangen: korte, praktische updates wanneer we op school aanwezig zijn.
-
Online: via overzichtelijke informatie en terugkoppelingen, zodat het team precies weet welke vaardigheden die week centraal staan. Natuurlijk in onze app.
Zo ontstaat er een sterke samenwerking tussen school, logopedist en ouders en merken kinderen dat alle betrokken volwassenen dezelfde lijn volgen.
Het programma bestaat uit negen bijeenkomsten en is helder opgebouwd, zodat kinderen stap voor stap groeien in klanken en letters.
1. Intake
Tijdens de intake maakt het kind kennis met de logopedist en verzamelen we de benodigde gegevens. Dit is een rustige, speelse start waarin we uitleggen wat we precies gaan doen.
2. Screening (beginmeting)
De logopedist voert een screening uit om te kijken welke letters en klanken het kind al kent.
Deze beginmeting helpt ons om het programma goed af te stemmen op het niveau en de behoeften van het kind.
3. (Groeps)sessies 1 t/m 9
Na de intake en screening volgen negen wekelijkse groepssessies van ongeveer 45 minuten.
In deze bijeenkomsten werken we spelenderwijs aan:
-
letterherkenning
-
auditieve vaardigheden
-
beginnende geletterdheid
-
klankbewustzijn
4. Evaluatie & eindscreening
In de negende bijeenkomst meten we opnieuw waar het kind staat en vergelijken we dit met de beginmeting.
We bespreken de vooruitgang en kijken of er behoefte is aan een vervolgtraject, zoals individuele logopedie.
Het programma Een steuntje in de rug met klanken en letters wordt volledig vergoed door de zorgverzekeraar.
Hiervoor is wel een verwijzing van een (huis)arts nodig. Waarop staat: Logopedie, auditieve vaardigheden, Wijs met letters.
Ouders kunnen hiervoor het beste even de assistent van de huisarts bellen om te overleggen en de verwijzing aan te vragen.
Belangrijk: deze verwijzing moet bij de logopedist binnen zijn vóór de start van het programma.
Ouders betalen daarnaast alleen een kleine bijdrage (paar euro) voor het werkboek, zodat zij thuis spelenderwijs kunnen aansluiten bij wat hun kind leert.
Het gebruik van de app van Wijs met Letters is gratis voor alle deelnemers.
Voor school en ouders zijn verder geen extra kosten verbonden aan deelname.
Ervaringen en referenties
Benieuwd hoe het programma in de praktijk werkt? Hieronder lees je ervaringen van scholen en ouders die vorig jaar met ons hebben meegedaan.
Wil je meer ervaringen horen of eens spreken met een school die al met ons heeft samengewerkt? Neem gerust contact met ons op. We brengen je graag in contact met 'ervaren' collega's.
Christelijke basisschool Ichthus IJsselmuiden
"Wij hebben het programma Wijs met Letters afgelopen jaar als positief ervaren. De kleuters waren enthousiast en betrokken We merkten dat het programma goed aansloot bij hun belevingswereld. Het bood een mooie aanvulling op ons bestaande taalaanbod, met veel aandacht voor klanken, letters en spelenderwijs leren. Het was prettig dat het programma bij ons op school mogelijk was. Iedere week ontvingen ouders en leerkrachten een update over wat er in het programma was gedaan en wat ze eventueel thuis konden doen om hierbij aan te sluiten.
We zouden het programma zeker aanraden aan andere scholen, vooral vanwege de duidelijke structuur, de speelse werkvormen en de ondersteuning die jullie bieden. Het helpt kinderen op een natuurlijke manier vertrouwd te raken met letters en klanken, wat een goede basis vormt voor het leren lezen.
Je mag de naam van onze school gebruiken in jullie communicatie naar andere scholen. Fijn dat jullie ervaringen verzamelen – hopelijk helpt het anderen om een goede keuze te maken."
Christel, leerkracht groep 2 van de Ichtus"
KBS de Uilenhorst Wezep
"Wij zijn heel enthousiast over het programma Wijs met letters. Het programma sluit heel goed aan bij ons eigen lesprogramma, het is een mooie aanvulling op alles wat we op school al doen. Kinderen die meedoen aan Wijs met letters krijgen spelenderwijs net dat extra steuntje in de rug om in groep 3 vol zelfvertrouwen een goede start te maken met het leren lezen en schrijven."
Marieke, Julia en Iris van KBS de Uilenhorst
Moeder van V.
“De drempel om iets nieuws te leren ligt wat lager doordat er in een groepje op een speelse manier wordt geoefend samen met vriendjes en vriendinnetjes. Daarnaast is het ook erg leerzaam en bruikbaar. Thuis moet er ook geoefend worden. Het is niet verkeerd om thuis te ‘moeten’ oefenen. Een kind heeft herhaling nodig en dat kan juist thuis geoefend worden. De hoeveelheid aan oefeningen is goed en wat niet te veel.
Na het programma is het belangrijk om alles te blijven herhalen. Wanneer je niet consequent blijft herhalen merk ik dat het geleerde weer wegzakt. Ook na het programma is het daarom goed om te blijven oefenen.’
V. gaf zelf aan dat ze de spelletjes erg leuk vond om te doen."
CNS de Wegwijzer Oosterwolde
"We merken (elk jaar weer) dat er kleuters zijn die, naast dat wat we aanbieden in de klas, gebaad zijn bij extra oefening en aandacht op het gebied van taal. Dit om kinderen te helpen om de overgang naar groep 3 soepeler te laten verlopen.
Afgelopen schooljaar is 'Wijs met letters' gestart bij ons op school. We hebben gemerkt dat kinderen met veel plezier het programma hebben gevolgd. Ze kwamen enthousiast terug en de leerkrachten hebben hetgeen is aangeboden in de klas ook nog herhaald. Heel fijn dat er 'korte lijntjes' waren. We hebben zeker de effecten en groei bij de kinderen gezien die mee hebben gedaan. Ieder op zijn eigen wijze en tempo.
Een mooie, waardevolle aanvulling op het 'gewone' lesprogramma dus!"
Leerkrachten onderbouw de Wegwijzer
Aanmelden voor scholen
Voor scholen werkt het het fijnst om het programma in februari te starten.
Op die manier kunnen we:
-
het programma rustig afronden vóór de zomervakantie
-
en hebben we in de zomervakantie nog ruimte om kinderen individueel extra ondersteuning te geven richting groep 3.
Onze ervaring: logopedie gaat in de zomervakantie gewoon door en kinderen vinden het vaak juist leuk om te komen. Even één-op-één aandacht, spelletjes doen én werken aan iets wat ze spannend vinden (letters/klanken), dat voelt voor veel kinderen heel prettig.
Samen plannen: ruimte, tijd en agenda
Om alles goed te laten verlopen, maken we ruim van tevoren een planning met de scholen die het programma op locatie willen draaien. Daarbij houden we rekening met:
-
een geschikte ruimte in de school
-
een dag en tijdstip waarop de kinderen deze onderwijstijd even kunnen missen
-
de agenda van onze logopedisten
Omdat we werken met kleine groepen en beperkte plekken, is het belangrijk om zo vroeg mogelijk door te geven wanneer je als school gebruik wilt maken van het programma. Dan kunnen wij inplannen en hoeven we hopelijk geen ‘nee’ te verkopen.
Meer informatie of aanmelden?
Wil je meer informatie of jullie school alvast aanmelden voor het programma Een steuntje in de rug met klanken en letters?
Neem dan rechtstreeks contact op met Linda via dit contactformulier.
Ja, ik wil graag onze school aanmelden voor het programma van "Wijs met letters" en kom graag in contact om de mogelijkheden verder af te stemmen.
Aanmelden voor ouders
Wil je je kind aanmelden voor het programma Een steuntje in de rug met klanken en letters? Dat kan heel eenvoudig via ons aanmeldformulier.
Tijdens de aanmelding kun je bij ‘opmerkingen’ aangeven:
-
dat het om het programma Wijs met Letters gaat,
-
of je dit graag op de school van je kind wilt laten plaatsvinden
-
of dat je liever in één van onze logopediepraktijken komt.
We bieden dit programma namelijk zowel in groepsverband op scholen als individueel of in groepjes binnen onze eigen praktijklocaties aan.
Twijfel je welke optie het beste is voor jouw kind? Geen probleem, we denken graag met je mee en kijken samen wat het meest passend is.
Wil je je kind aanmelden of eerst even overleggen? Gebruik dan ook ons contact- of aanmeldformulier, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.